Ing. Michal Reinštein, Ph.D.

Chief Scientist je název pozice, kterou u SpaceKnow – amerického startupu (ovšem pevně zakořeněného i v ČR)  zastává Michal Reinštein. Na katedře kybernetiky FEL ČVUT působí jako odborný asistent (assistant professor). Rozhovor s ním vznikal korespondenčně v průběhu několika uplynulých týdnů. Během této doby získala firma SpaceKnow investici 4 mil. USD, vyšel o ní článek ve Financial Times… Nejen tyto úspěchy dokládají, že v ČR se dělá špičkový aplikovaný výzkum s nevídaným komerčním potenciálem.

Q: Když jsem se před pár měsíci o SpaceKnow náhodně dozvěděl, tak základní myšlenka, z níž vychází Váš core business, mě nadchla svojí „jednoduchostí a elegancí“. Představíte ji i uživatelům ResearchJobs.cz?

A: Myšlenka za SpaceKnow je opravdu jednoduchá. Každým rokem je vypouštěno více a více satelitů snímkujících Zemi, což znamená více a více dat, která si říkají o zpracovaní. A nejsou to jenom „fotky“ známé z mapových webových služeb, jsou to multispektrální data odvíjející se od toho, jaké senzory daný satelit zrovna nese. Náš core business spočívá v tom, že dokážeme toto obrovské množství dat analyzovat a následně analýzu prodat jako službu – ať už přes náš webový frontend nebo API. Jako příklad takové analýzy bych uvedl monitorování průmyslových oblastí, monitorování růstu zástavby, detekci významné změny nebo různých objektů jako jsou auta, lodě a další.

Ve SpaceKnow si klademe za cíl nejen připojit do naší platformy co nejvíce operátorů (co nejvíce dat co nejčastěji), ale zároveň i dostupná data efektivně a kvalitně zpracovat. A to se nám krásně daří díky cloudovým technologiím a strojovému učení – oboje zažívá v dnešní době velký boom a těší se velké popularitě. SpaceKnow je firma, kde data jsou na prvním místě, ale zároveň si uvědomujeme, že jejich zpracováním to nekončí. Zákazníka ve skutečnosti nezajímá, kolik hlubokých neuronových sítí bylo třeba na míru navrhnout a zdlouhavě naučit. Zákazníka nezajímá, kolik stovek instancí bylo třeba v cloudu spustit za účelem stažení a zpracování dat. Zákazníka zajímá především dostupnost a kvalita informace, kterou jsme schopni z dat získat. A tyto informace musí být předány uživatelsky přívětivou a jednoduchou formou. A to je také výzva!

Ano, je to opravdu jednoduché – cena za pixel ze satelitu v dnešní době klesá, ale hodnota informace roste. Snažíme se tvořit trh pro to, co bylo dříve výsadou pouze vládních agentur a velkých firem.

Q: Navážu na to rovnou další otázkou: když jsem se ptal kolegů doktorandů (v informatických oborech), zda Vaši firmu znají, většinou kroutili hlavou. Myslíte, že se akademická sféra dostatečně stará, aby měla přehled, kde a kdo zakládá výzkumně orientované firmy?

A: SpaceKnow je americký startup, který sice pár let již existuje, ale do širšího povědomí se firma dostala hlavně poté, co se nám počátkem roku 2016 podařilo navázat obchodní spolupráci se společností Bloomberg. Nyní Bloombergu prodáváme několik indexů postavených na základě zpracování satelitních dat. Od té doby jsme prodali a prodáváme mnoho dalších produktů a pokud o nás není moc slyšet, tak doufáme a věříme, že se to velmi brzy změní!

Troufám si tvrdit, že akademickou sféru, minimálně tedy v mém oboru, dobře znám díky působení na FEL ČVUT, a mohu posuzovat především díky zahraniční zkušenosti. Jednoduše řečeno, v ČR je v akademické sféře na můj vkus příliš velký rozptyl. Jsou pracoviště opravdu špičková a jsou pracoviště opravdu pohodlná. Troufám si ale tvrdit, že ve vědě a výzkumu těm pohodlným brzy může ujet vlak, protože svět se v tomto ohledu posouvá kupředu velmi rychle. Důležité je dívat se na ty nejlepší, být dostatečně sebekritický a nebýt pohodlný. Já měl to štěstí, že jsem u nás na fakultě potkával spoustu lidí, kteří ve svém oboru takový přehled mají.

Q: Lze podle Vás sedět na dvou židlích – dělat kvalitně firemní výzkum a zároveň ten akademický (« publikování, ježdění po konferencích… »)? Jde to v korporacích? Jsou na tom podle Vás startupy lépe?

A: Opět odpovím především z pohledu mého oboru v oblasti informačních technologií. Když se budeme dívat na ty nejlepší, na špičkové technologické firmy a přední americké univerzity, tak tam jsou tyto dva světy úzce provázány. Velké korporace se kvalitnímu výzkumu například v oblasti strojového učení věnují velmi intenzivně. Pokud chtějí najímat ty nejlepší z akademické sféry, musí jim umožnit sdílet výsledky formou publikací. Startupy jsou v některých fázích svého vývoje více zranitelné, musí si více chránit své intellectual property (hlavně kvůli investorům). Na publikace proto nebývá moc prostoru ani času, přednost má praktická funkčnost a zákazník. Ale čím více má firma prostředků, které chce investovat do inovací a výzkumu, tím více by měla dávat výzkumníkům prostoru a tvůrčí volnosti. S takovým přístupem pak lze nalákat k sobě i ty nejlepší z akademického světa. Sám se snažím tyto dva světy propojovat a jak SpaceKnow poroste, věřím, že to půjde ještě lépe.

Q: O podpoře startupů i o podpoře aplikovaného výsledku se hodně mluví, poněkud méně koná. Mám ale především delší dobu pocit, že různé formy státní podpory vznikají bez toho, aby někdo prozkoumával to, co firmy od státu skutečně potřebují a co skutečně chtějí. Co byste jako SpaceKnow od státu uvítali?

A: Jelikož je SpaceKnow americká firma, odpovím spíš obecně. Stejně jako je pro firmu naprosto klíčová zpětná vazba od zákazníků, nebo pro fakultu zpětná vazba od studentů ohledně výuky, i stát by měl neustále sbírat informace od úspěšných i od neúspěšných startupů. Ptát se, co jim pomohlo, co jim spíš ublížilo a následně se podle toho zařídit.

Q: Co je podle Vás největším problémem výzkumně zaměřených startupů?

A: Startupy jsou obzvláště v počátku velmi křehké a je to hlavně o lidech, o vzájemné důvěře a ochotě. Je to o tom dát vždy práci něco víc, než je třeba a pak tu práci umět dobře prodat. Investoři toto vědí a dobře si uvědomují, že investují v první řadě do lidí, do skvěle sehraného týmu. Takže odpověď zní sehnat ty správné lidi. Výzkumem se ve SpaceKnow zabývají absolventi buď FEL ČVUT nebo MFF UK, což vyplynulo tak nějak přirozeně. Rozhodně si nevybíráme jenom podle životopisu, přijímací řízení je celkem náročné. Výrazné procento uchazečů se nám hlásí ze zahraničí.

Ve SpaceKnow máme skvělé lidi ve všech týmech, nadšené do své práce. Neustále se pohybujeme na hraně state of the art. Vrháme se do řešení problémů, které nikdo zatím nevyřešil a jsou pro nás obrovskou výzvou. Bez přestání pozorujeme svět z vesmíru a učíme stroje zvládat to, co člověk už nezvládá.

Děkujeme za rozhovor.
Za ResearchJobs.cz se ptal Martin Víta

Další informace o Michalovi se můžete dozvědět na jeho osobním/fakultním webu. A můžete si též přečíst zmiňovaný článek ve Financial Times.